GUIGNOL'S "EL SOUVENIR" POSTCARDS by Catherine Restrepo

This picture was taken by my friend (and so far my photography mentor) Juan Posada, please, click on the link below to see his work !
http://posadaphotography.com/

"El Souvenir" was a project, in which I made some souvenir-like T-shirts / postcards of some destinations that people wouldn't go for vacations; therefore, when people see you with a shirt of this project would think - "oh you've been to Bali ! ... oh no ... you've been to Somalia !?!"

This will subvert the meaning of a normal holiday, which usually is all about joy and fun, but the world is much more and the contrast of the bright side with the dark side connects us to the essential of the human being; the ideas generated by the media shouldn't define us, but the reality of "everyday's life" in certain places, can give us at least an slightly idea of what their condition is all about ... and from there becomes visible the human condition regardless of culture .... because "it exists but that exists too".

This project was born one day I went out to buy flashlights in a military warehouse for a holiday I was planning, and it was in those vacations where I realised that's the way I love to travel, I like to see the bright and the dark side of the mankind, which is the only way to feel balanced and grateful for what you've got.

There are three spots: Somalia, Pipyat and Sinaloa; Bearing in mind that many people don't even know these places exist (they really don't), but these famous places have something in common; those who know of their existence will associate them with their darkside ... For example, Somalia is related with pirates and famine, Pripyat is related with Chernobyl accident and Sinaloa is known for trafficking in weapons, drugs, humans, etc, etc, etc... But who really knows the people in these places? (Pripyat has inhabitants and became touristic by the way).

This exhibition was accompanied by fake pictures (photomontages)  taken on some 'holydays' showing the contrast of each particular place.

SUBVERSIÓN Y BANALIZACIÓN: EL FOTOMONTAJE / COLLAGE DESDE DOS REPRESENTACIONES ANTAGÓNICAS. by Catherine Restrepo

Agradecimientos a William Contreras Alfonso, Mauricio Cruz Arango y a Álvaro Moreno Hoffmann

Agradecimientos a William Contreras Alfonso, Mauricio Cruz Arango y a Álvaro Moreno Hoffmann

Una mirada a vuelo de pájaro a través de la 'transición sintáctica' del arte haciendo énfasis en el fotomontaje / collage por medio de una revisión histórica dentro de la cuál la técnica pasó de ser revolucionaria y subversiva a reiterar formas existentes que recorren demasiados lugares comunes y como de cierta forma su contenido llegó a ser publicitario y no comunicacional:

El fragmento fue uno de los rasgos revolucionarios del ensamblaje de fotos más efectivos visualmente que marcó el cambio de paradigma frente al uso instituido de esta practica a lo largo del siglo XIX: Lo revolucionario en sí era el contenido y el enfoque del fotomontaje, no menos subversiva restaba la forma, la utilización simultánea de fotografía y texto en una especie de film estático. Así, la idea de descomponer, fragmentar y destruir metafóricamente la imagen completa de las cosas que la pintura, la fotografía, etc, ofrecían de manera intacta, es una de las subversiones del montaje aprendidas del cubismo y también del futurismo.

¿En qué momento se volvió reiterativa y banal la técnica?, ¿Que pudo haber motivado al artista a alejarse de los sucesos actuales e históricos y comenzó a repetir formas y conceptos por medio de composiciones agradables a la vista que sucumben a la formula fácil de la venta? Estas son algunas preguntas que surgen entre mucha otras que pueden ir develándose y resolviéndose en el escrito.

Palabras clave: fotomontaje, subversión, revolución, técnica, comunicación, banalización.

Para leer el artículo completo -además que está ilustrado- visite:
http://issuu.com/mmeguignol/docs/subversi__n_y_banalizaci__n